Jak spać w ciąży? Rekomendowane pozycje do snu


jak spać w ciąży wyspa kobiet

Jak spać w ciąży, w czasie, gdy znalezienie komfortowej pozycji do snu bywa niezwykle trudne, szczególnie jeśli weźmie się pod uwagę rosnący brzuszek, bóle kręgosłupa, częste skurcze łydek i trudności z oddychaniem. Na domiar wszystkiego, nie wszystkie pozycje do spania są bezpieczne. Warto lepiej poznać temat i zapewnić sobie dogodne warunki, które nie zagrożą ciąży ani zdrowiu przyszłej mamy.

SENNOŚĆ A CIĄŻA

Jak spać w ciąży? Odpowiedź brzmi: długo i często. Sen w czasie ciąży jest niezwykle istotny. Regeneracja organizmu oraz odpoczynek pozytywnie wpływają na rozwój płodu. Jest to szczególnie ważne w czasie I trymestru, kiedy zmiany hormonalne powodują senność. Nie można się jej opierać i należy zapewnić organizmowi tyle snu, ile będzie potrzebować.

SPANIE NA BRZUCHU

Na samym początku ciąży nie ma przeciwwskazań do spania na plecach. Sytuacja zmienia się dopiero w II trymestrze: w tym czasie bezpieczniej jest unikać tej pozycji. Macica staje się większa i może napierać swoim ciężarem na istotne naczynia krwionośne, głównie na żyłę główną dolną i aortę. Nacisk ten prowadzi do zaburzenia przepływu krwi, co przekłada się na gorsze samopoczucie, zawroty głowy oraz mdłości.

Jeśli w nocy kobieta w ciąży obudzi się na plecach, ponieważ podczas snu zmieniła nieświadomie pozycję, nie ma powodów do obaw. Wystarczy ułożyć się w inny sposób i spokojnie spać dalej.

Również w trakcie dnia jeśli kobieta czuje się dobrze, to może odpoczywać leżąc na plecach. Przy pierwszy objawach pogorszenia samopoczucia wystarczy wstać lub przekręcić się na bok.

CZY W CZASIE CIĄŻY MOŻNA SPAĆ NA BRZUCHU?

Również spanie na brzuchu nie jest odradzane jedynie podczas I trymestru ciąży. Płód jest dobrze chroniony przez jamę brzuszną, macicę i kość łonową, dzięki czemu tego typu nacisk we wczesnym etapie ciąży nie jest w stanie mu zaszkodzić.

W II trymestrze lepiej jest unikać tej pozycji ze względu na bezpieczeństwo płodu. Drugim powodem jest fakt, że rosnący brzuszek powoli uniemożliwia spanie na brzuchu powodując dyskomfort, co przekłada się na większe zmęczenie i notoryczne budzenie w nocy.

JAK SPAĆ W CIĄŻY?

A zatem jak spać w ciąży? Za najbezpieczniejsze pozycje do spania w ciąży uznaje się leżenie na boku. Powinno się odpoczywać raz na lewej, a raz na prawej stronie. Oprócz gwarancji bezpieczeństwa, jest to również wyjątkowo wygodna pozycja, szczególnie w zaawansowanej ciąży.

Pomocne mogą się okazać różnego rodzaju poduszki, zarówno zwykłe jak i te w formie rogala. Pozwalają one utrzymać właściwą pozycję ciała i chronią przed kompletnym ułożeniem się na wznak.

Kobieta w ciąży często powinna trzymać nogi wyżej od reszty ciała, przy czym również pomocne są wszelkie poduszki czy zwinięte koce. Pomaga to w zminimalizowaniu częstotliwości występowania skurczów łydek.

Przyszłej mamie musi być przede wszystkim wygodnie, aby zbierała siły i dobrze się czuła. Odpoczynek jest najważniejszy podczas ciąży, dlatego dobrze jest znaleźć najwygodniejsze pozycje do spania oraz różnego rodzaju dodatki, które mogą w tym pomóc.

jak spać w ciąży wyspa kobiet

JAK ZAPEWNIĆ SOBIE ZDROWY SEN W CIĄŻY?

Zdrowy sen zawsze jest ważny, ale w czasie ciąży dodatkowo zyskuje na znaczeniu. Jak spać w ciąży, by wypocząć? Istnieje kilka prostych sposobów, które każdemu pomogą lepiej odpoczywać:

1. Zamiana wieczornych nawyków – ograniczenie wpatrywania się w ekrany komputerów, telewizji czy telefonu przed snem. Ich promieniowanie oraz wytwarzane przez nie niebieskie światło pobudzają organizm i utrudniają zaśnięcie.

2. Właściwa temperatura pomieszczenia jest jednym z kluczowych elementów zdrowego snu. Odpoczynek w zbyt nagrzanym lub wychłodzonym pokoju jest płytki, przerywany i potęguje uczucie zmęczenia.

3. Wietrzenie pokoju przed snem ułatwia zasypianie i poprawia samopoczucie.

4. Wyłączenie Wi-Fi, Internetu mobilnego oraz ograniczenie urządzeń elektronicznych w pokoju, szczególnie w pobliżu łóżka na czas snu.

5. Dobrze jest ograniczyć ilość światła w sypialni, aby nie hamować produkcji melatoniny, która wytwarzana jest w mózgu przez szyszynkę. Jej zadaniem jest regulacja rytmu dobowego.

[metaslider id="18671"]
Poprzedni Proces wywoływania zdjęć w ciemni
Następny Król