Stan środowiska, w którym żyjemy i pracujemy ma olbrzymi wpływ na nasze zdrowie i urodę. Jakie działania w zakresie ochrony jego zasobów podejmują firmy kosmetyczne, których misją jest przecież dbanie o dobry i piękny wygląd każdego z nas? Oto #ekokrokifloslek Laboratorium Kosmetycznego FLOSLEK.
W branży kosmetycznej proekologiczne działania stanowią szczególne wyzwanie. Kosmetyki, ze względu na swoją specyfikę, wymagają bezpiecznych i przebadanych składników oraz właściwego i higienicznego opakowania. Marka FLOSLEK, z myślą o minimalizowaniu wpływu na środowisko oraz w trosce o planetę, opracowała strategię #ekokrokifloslek. To integralny element misji firmy, określający główne kierunki obecnych działań.
1. #ekokrokfloslek – TAK dla Zrównoważonego Łańcucha Dostaw!
FLOSLEK do produkcji kosmetyków wybiera składniki i opakowania, których pozyskanie i wytwarzanie ma najmniejszy wpływ na środowisko. W tym celu co roku przeprowadza ocenę swoich kontrahentów i aktualizuje Listę Kwalifikowanych Dostawców surowców, opakowań i usług. Wybiera tych, którzy utrzymują systemy jakości oraz gwarantują etyczne prowadzenie biznesu.
2. #ekokrokfloslek – TAK dla opakowań przyjaznych środowisku!
Marka FLOSLEK zwraca uwagę na to, aby sposób, w jaki pakuje swoje produkty stanowił jak najmniejsze obciążenie dla środowiska. Wykorzystywane jest szkło (w 100% do recyklingu), plastik (w tym z dodatkiem do 50% recyklatu), stosowane są opakowania wielorazowego użytku z wymiennymi wkładami (refillami) oraz kartoniki i opakowania zbiorcze z papieru z certyfikatem FSC®. Od 2020 roku stosowane przez firmę opakowania w formie tub zawierają do 50% tworzywa ze zbiórki i odzysku (recyklatu). Floslek stosuje też ekologiczne wypełniacze do paczek, z uwzględnieniem ograniczenia użycia materiałów papierowych – wybiera te pochodzące z recyklingu, pozwalające chronić zasoby leśne.
Przy druku opakowań stosowane są farby nie widniejące na liście wykluczeń europejskiego stowarzyszenia EuPIA, co pozwala zachować najwyższe standardy bezpieczeństwa – zarówno dla ludzi, jak i środowiska.
3. #ekokrokfloslek – TAK dla zmniejszenia ilości plastiku!
W 2019 roku firma Floslek podpisała Deklarację Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego w zakresie „Strategii Plastikowej”, zobowiązując się tym samym do doskonalenia działań mających na celu redukcję ilości plastiku wprowadzanego do środowiska. Ograniczono zużycie plastiku wszędzie tam, gdzie jest to możliwe!
Jako pierwsza w Polsce firma wprowadziła do oferty kosmetyki w opakowaniach z refillami, czyli wymiennymi wkładami. Refille w 100% nadają się do recyclingu, a ich wykorzystanie pozwala ograniczyć zużycie plastiku o 80%! (zewnętrzny słoik może być wykorzystywany wielokrotnie – wymieniany jest tylko wkład z kremem). Marka minimalizuje ilość wprowadzonego do środowiska plastiku również poprzez wybieranie lżejszych opakowań, wykonanych z mniejszej ilości tworzywa. Najpopularniejsze produkty, jak żele pod oczy ze świetlikiem, zyskały nowe słoiczki, lżejsze aż o 50% od swoich poprzedników. Zredukowano też stosowanie celofanu jako materiału zabezpieczającego produkt przed otwarciem na rzecz plomb, co zapewnia ograniczenie ilości wprowadzanego do środowiska plastiku aż o 80%.
4. #ekokrokfloslek – TAK dla opakowań nadających się do recyklingu!
Floslek nieustająco poszukuje rozwiązań, które pozwalają na wielokrotne wykorzystanie opakowań, a gdy to jest niemożliwe – na poddanie ich recyklingowi. Wykorzystuje opakowania monomateriałowe, tzw. virgin material, ułatwiające recykling, rezygnuje ze stosowania w opakowaniach tzw. „zakłócaczy” recyklingu, m.in. elementów metalowych (sprężynek) w opakowaniach typu airless, silnych klejów, uniemożliwiających lub utrudniających usunięcie etykiet. FLOSLEK mówi NIE czarnym opakowaniom. Czarne tworzywa sztuczne stanowią wyjątkowe wyzwanie w cyklu recyklingu, ponieważ nie można ich wykryć lub są słabo wykrywalne za pomocą technologii sortowania optycznego,
stosowanej w tradycyjnych urządzeniach do recyklingu. Ponadto kolorowe plastiki zmniejszają znacznie możliwości ich ponownego wykorzystania, ponieważ w trakcie procesu recyklingu nie można usunąć koloru. Dlatego firma podjęła decyzję, by czarne elementy opakowań zastępować identycznymi, ale w kolorze białym. Od 2021 roku większość opakowań nadaje się w 100% do recyklingu. Wyjątek stanowią niektóre bardzo wrażliwe, wymagające barierowej ochrony produkty np. z filtrami UV.
5.#ekokrokfloslek – TAK dla ochrony zasobów leśnych!
Forest Stewardship Council (FSC) – to międzynarodowa organizacja, założona w 1993 roku, której celem jest działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju lasów, jak i dbałość o uwzględnienie podczas ich eksploatacji kwestii ekologicznych, społecznych i ekonomicznych. Od 2021 roku Floslek stopniowo wprowadza do pakowania kosmetyków kartoniki z papieru z certyfikatem FSC®. Firma stale ogranicza także druk materiałów reklamowych i handlowych na rzecz ich wersji elektronicznych, czego przykładem mogą być katalogi produktowe dystrybuowane w formie plików pdf. Do mniejszego zużycia papieru przyczynia się również wprowadzony elektroniczny system wymiany dokumentów handlowych, elektroniczne rejestry dokumentacji produkcyjnej.
6. #ekokrokfloslek – TAK dla składników pochodzenia naturalnego!
Przy produkcji kosmetyków firma bazuje na składnikach pochodzenia roślinnego z całego świata. Wykorzystuje tylko składniki pozyskane w sposób etyczny, z rozwagą i szacunkiem dla środowiska, z myślą o przyszłych pokoleniach. Na opakowaniach podaje procent naturalności, a składniki pochodzenia naturalnego w INCI wyróżniane są gwiazdką, by
ułatwić klientom ich identyfikację.
7. #ekokrokfloslek – TAK dla ograniczenia śladu węglowego!
Niemal każda wykonywana przez nas czynność przyczynia się do emisji dwutlenku węgla i innych gazów cieplarnianych do atmosfery. FLOSLEK walczy z globalnym ociepleniem ograniczając emisję CO2 do atmosfery dzięki zmienionej technologii produkcji. Minimalizuje też wagę opakowań i optymalizuje opakowania zbiorcze, co pozwala jednorazowo przewieźć więcej produktów. Stosuje energooszczędne oświetlenie LED, natomiast przy zakupach nowych urządzeń i inwestycjach zwraca uwagę na ich