fbpx
czwartek, 22 lutego 2024

Niacyna odgrywa ważną rolę w podtrzymaniu dobrej kondycji skóry, serca i układu nerwowego. Kwas nikotynowy jest niezbędny dla poprawnego funkcjonowania organizmu – w przypadku jego niedoboru ciało zmaga się z wieloma nieprzyjemnymi dolegliwościami. Czy wiesz, jak działa niacyna? Odkryj najważniejsze właściwości witaminy B3.

Niacyna – co to jest?

Niacyna jest jedną z nielicznych witamin, którą organizm człowieka potrafi samodzielnie syntetyzować. Niestety, ilość produkowanej substancji nie jest wystarczająca, by pokryć dzienne zapotrzebowanie, dlatego konieczna jest dodatkowa suplementacja kwasu nikotynowego. Witamina B3 została wyizolowana w 1867 roku, jednak w tamtym czasie nie wiedziano, jak ważna jest dla naszego organizmu. Badania nad niacyną miały miejsce o wiele lat później. Dzięki wnikliwej analizie substancji poznano jej działanie i odkryto, że niedobór witaminy B3 jest główną przyczyną pelagry – choroby powodującej zapalenie skóry, biegunki oraz zaburzenia świadomości.

Jak działa witamina B3?

Suplementacja witaminy B3 pomaga zwalczyć uczucie zmęczenia i znużenia, które towarzyszy nam szczególnie zimą i późną jesienią. Niacyna wykazuje dobroczynny wpływ na skórę – prawidłowy poziom tej substancji przyspiesza proces gojenia się ran i eliminuje stany zapalne. Kwas nikotynowy bierze udział w syntezie hormonów płciowych i reguluje poziom kortyzolu, insuliny oraz tyroksyny. Niacyna jest używana pomocniczo w leczeniu niektórych zaburzeń psychicznych – na przykład schizofrenii i depresji. Witamina B3 może hamować toksyczne działanie niektórych leków i związków chemicznych.

Czy naukowcy potwierdzają prozdrowotne działanie niacyny?

Niezwykłe właściwości kwasu nikotynowego zostały potwierdzone przez liczne badania naukowe. Niacyna w wysokich stężeniach przyczynia się do leczenia chorób skóry – to skuteczny środek w walce z łuszczycą i trądzikiem. Ośrodki badawcze donoszą, że witamina B3 przyczynia się do rozszerzania naczyń krwionośnych oraz może wygaszać stany zapalne w ścianach naczyń dotkniętych zmianami miażdżycowymi. Warto pamiętać, że do leczenia niektórych schorzeń potrzebne są bardzo wysokie porcje kwasu nikotynowego. Terapii nigdy nie należy prowadzić samodzielnie, ponieważ przedawkowanie niacyny może wywołać niepożądane skutki uboczne.

Kto powinien rozważyć suplementację witaminy B3?

Warto sięgać po naturalne źródła niacyny. Dobroczynny związek można znaleźć na przykład w:

  • orzechach,
  • rybach,
  • czerwonej papryce,
  • drobiu,
  • wieprzowinie,
  • pełnoziarnistych produktach zbożowych,
  • jajach,
  • roślinach strączkowych.

Utrzymanie zdrowej i zbilansowanej diety nie zawsze jest możliwe. Wiele osób prowadzi intensywny tryb życia, w którym brakuje czasu na samodzielne przyrządzanie zróżnicowanych posiłków. Spożywanie potraw zawierających niewiele wartości odżywczych wcale nie musi decydować o naszym zdrowiu – wystarczy zadbać o odpowiednią suplementację. Przyjmowane odpowiedniej dawki niacyny w formie niewielkiej kapsułki w zupełności wystarczy, by zaspokoić zapotrzebowanie organizmu na witaminę B3.

Poprzedni

MÓJ CHŁOPAK

Następny

Odmładzający masaż twarzy - ćwiczenia dla urody

Zobacz również to: