fbpx
środa, 22 maja 2024

Obraz wilka jako niebezpiecznego drapieżnika, który atakuje nie tylko inne zwierzęta hodowlane, ale także ludzi, mylnie kreuje w naszych umysłach wiele nieprawdziwych stereo-typów.

Marka Jack Wolfskin dzięki współpracy m.in. z Michałem Figurą, przyrodnikiem oraz tropicielem dzikich zwierząt, Stowarzyszeniem dla Natury „Wilk” oraz Fundacją „Mysikrólik” chce pokazać swoim odbiorcom prawdziwe oblicze tych szlachetnych zwierząt i zachęcić do udzielania wsparcia organizacjom, które zajmują się nimi na co dzień.

O wilkach krąży wiele nieprawdziwych mitów. Jeden z najpopularniejszych dotyczy rzekomego wycia do księżyca, które to usłyszane nocą w lesie potrafi przestraszyć potencjalnych spacerowiczów. Wilki nie wyją jednak do księżyca, żeby zaznaczyć swoją obecność lub odstraszyć inne drapieżniki. Na podstawie badań wykonanych przez Instytut Biologii Ssaków udało się ustalić, że wilki za pomocą wycia zwyczajnie komunikują się między członkami własnej rodziny. Najczęściej służy ono zlokalizowaniu się wzajemnie w lesie czy zawołaniu szczeniąt na jedzenie po zakończonych łowach.

 

Wielokrotnie powtarzanym stereotypem dotyczącym wilków jest także ten, który mówi, że często atakują one zwierzęta hodowlane, a tym samym stanowią zagrożenie dla żyjących w okolicy ludzi, jednak w ich naturze zdecydowanie nie leży atakowanie człowieka.

Wilki to drapieżniki i aby przeżyć muszą polować na pożywienie, które w dużej mierze stanowią dla nich duże ssaki kopytne. Te w wyniku ewolucji stały się jednak znacznie skuteczniejsze w uciekaniu przed wilkami niż wilki ich w atakowaniu. Z tego względu wilki niekiedy polują na zwierzęta hodowlane, jeśli nie są one odpowiednio zabezpieczone przed tego typu atakami. Ogrodzenie czy łańcuch stanowią dla nich duże ułatwienie w polowaniu, do którego zmusza je instynkt przetrwania.

Warto jednak zauważyć, że w Polsce istnieje system odszkodowań za szkody powstałe w wyniku ataku zwierząt objętych ochroną. W 2020 r. kwota wypłacona na szkody wyrządzone przez wilki stanowiła jedynie 4,5% całości przeznaczonego na ten cel funduszu, podczas gdy dwadzieścia razy więcej wypłacono za szkody, których dokonały w rolnictwie bobry. O tym, jak skutecznie ochronić swoje zwierzęta, można przeczytać w „Poradniku ochrony zwierząt hodowlanych przed wilkami” na stronie Stowarzyszenia dla Natury „Wilk”.

Bardzo często uważa się, że wilki żyją w watahach, którym przewodniczy samiec alfa. Otóż nic bardziej mylnego – wilki żyją i przemieszczają się w obrębie grup rodzinnych, którymi kieruje nie tyle jeden osobnik, co para rodzicielska.

Wilki nie walczą o przywództwo w grupie, ponieważ kierują się i podporządkowują osobnikom najstarszym i z największym doświadczeniem, którymi w większości przypadków są po prostu rodzice. Co ciekawe, wilki to także urodzeni romantycy, ponieważ między parą rodziców rzadko kiedy dochodzi do „rozwodów”. Para wilków prawie zawsze rozstaje się tylko wskutek śmierci jednego z partnerów.

Dzięki objęciu wilków ochroną na terenie całej Polski w 1998 r. ich liczebność na przestrzeni lat nieco wzrosła, jednak w porównaniu do innych dzikich zwierząt zamieszkujących polskie lasy jest ona ciągle na bardzo niskim poziomie. Na rok 2019 r. liczebność wilków oceniono na ok. 2 000 osobników, podczas gdy populacja saren liczyła ponad 900 tys. osobników. Marka Jack Wolfskin pragnie zwrócić uwagę na piękno tych dzikich zwierząt oraz uporać się z mylnymi stereotypami, które przed-stawiają je jako zagrożenie dla spacerowiczów w lesie, a także zachęcić do angażowania się w akcje niosące im pomoc. Zgodnie z hasłem „We Live To Discover”, wilczy brand skłania do odkrywania otaczającej nas przyrody, ale także zwracania uwagi na towarzyszące jej problemy.

 

O Jack Wolfskin

Jack Wolfskin to wiodący na świecie producent najwyższej jakości niemieckiej odzieży i sprzętu outdoorowego. Firma została założona w 1981 roku przez przyjaciół, głęboko w kana-dyjskiej dziczy, przy ognisku. Ich misją było inspirowanie wszystkich Odkrywców i Podróżni-ków do tworzenia w outdoorze niesamowitych doświadczeń. Twórcy marki wierzą, że są one w stanie zmieniać życie.
Jack Wolfskin z siedzibą w Idstein w Niemczech prowadzi biuro w Stanach Zjednoczonych w Park City w stanie Utah oraz biuro azjatyckie w Chinach, w Szanghaju. Przedsiębiorstwo stało się wiodącą marką outdoorową w Europie i Azji z ponad 540 sklepami i ponad 4000 punktami sprzedaży na całym świecie. Firma Jack Wolfskin jest zakorzeniona w zrównoważonym roz-woju i koncentruje się na projektowaniu etycznych i ekologicznych produktów, a także na promowaniu sprawiedliwych i humanitarnych warunków pracy. Przedsiębiorstwo jest człon-kiem Fair Wear Foundation od 2010 r., a od 2011 r. jest także partnerem systemu bluesign®, który dba o zrównoważony rozwój w całym łańcuchu dostaw. Jack Wolfskin oferuje również produkty z etykietą Green Button.
Firma zatrudnia obecnie ponad 1400 osób na całym świecie. W styczniu 2019 roku Jack Wolfskin został przejęty przez Callaway Golf Company, obecnie funkcjonującej pod nazwą Topgolf Callaway Brands.

Poprzedni

Piękne, bo nawilżone. Nowy szampon Ultra Color do włosów blond i siwych

Następny

Wyparte, odroczone, odrzucone. Niemiecki dług reparacyjny wobec Polski i Europy

Zobacz również to: