Postanowienia noworoczne. Jak je zrealizować?


Postanowienia noworoczne wyspa kobiet

Postanowienia noworoczne potrafią być sporym wyzwaniem! Nowy Rok to dla wielu symboliczny dzień. Pierwszy stycznia to moment, od którego wielu z nas postanawia wprowadzić zmiany w swoje życie. Powinny nam wtedy towarzyszyć zapał i ekscytacja. W końcu chcemy zacząć realizować plany, na których nam zależy lub podjąć się działań, o których od dawna marzyliśmy.

Jednak często już od początku czujemy zniechęcenie lub w ogóle rezygnujemy z podejmowania postanowień noworocznych, ponieważ doskonale pamiętamy, jak skończyły się one w ubiegłych latach. Czy jest jakiś prosty sposób, by wytrwać w postanowieniach i na dłużej utrzymać początkowe podekscytowanie?

Postanowienia noworoczne a pozytywna motywacja

Na początku powinniśmy zadbać o pozytywną motywację oraz o to, by nie przytłoczyła nas wizja wyznaczonego właśnie celu. Zazwyczaj uśmiechamy się lekko pobłażliwie, słysząc często pojawiające się zdanie, że zanim zabierzemy się do ćwiczeń, musimy kupić piękny dres. A to wcale nie jest złe podejście.

Jeśli chcemy zacząć uczyć się nowego języka, a wiemy, że mamy słabość do artykułów papierniczych, kupienie nowego zeszytu i zestawu zakreślaczy pomoże nam się zmotywować do pierwszej lekcji.

Tak samo w przypadku, gdy decydujemy się gotować samodzielne, pomóc mogą trafiające w nasze estetyczne gusta akcesoria kuchenne. Ważne tylko by zachować rozsądek na tym etapie i nie pozostać na nim na dłużej. To tylko sposób, by wizja pierwszego podejścia do naszego postanowienia była dużo przyjemniejsza.

Afirmujące podejście

W utrzymaniu motywacji może pomóc również sam sposób sformułowania naszego postanowienia. Jeśli będzie ono brzmiało nie będę spać do późna lub nie będę się spóźniać, trudno oczekiwać od naszego umysły większego zapału. Nie tylko są to bardzo ogólne cele, ale przede wszystkim raczej wszyscy średnio reagujemy na słowo nie.

Dużo lepiej natomiast zadziała ten sam cel ale sformułowany inaczej, na przykład – codziennie chcę wstawać co najmniej o 9 lub na każde spotkanie chcę przychodzić 5 minut przed czasem. Od razu brzmi trochę przyjemniej, prawda?

Jednak sam sposób sformułowania nie jest największym błędem spośród tych, jakie często popełniamy, przygotowując listę postanowień na nowy rok.

Postanowienia noworoczne wyspa kobiet

Z motyką na słońce, czyli zbyt ambitne podejście

Najbardziej zwodnicze mogą być ogromne cele. Opanowanie w rok nowego języka na poziomie komunikatywnym lub przygotowanie do półmaratonu – brzmi ambitnie, prawda? Ale nie zawsze ambicja idzie w parze z motywacją. Ponieważ ogrom pracy, jaki będziemy musieli wykonać by zdołać osiągnąć zamierzony cel, może bez wątpienia przytłoczyć niejedną osobę jeszcze przed jej rozpoczęciem.

Czy to znaczy, że powinniśmy oczekiwać od siebie mniej? Niekoniecznie. Jeżeli wiemy, że jesteśmy w stanie podołać takim postanowieniom, nic nie stoi na przeszkodzie, by je podjąć. Nie powinniśmy jednak skupiać się przez cały czas na końcowym efekcie.

W przypadku takich celów warto wydzielić mniejsze etapy, które możemy raz w miesiącu odznaczyć jako zrealizowane, a w przypadku nauki języków nawet raz w tygodniu. Dzięki temu zaczynając kolejny etap, nie tylko będziemy mieli przed sobą znacznie prostsze wyzwanie, lecz także satysfakcja po ukończeniu każdego z nich pomoże nam utrzymać długofalową motywację.

Pozytywne wzmacnianie: nagradzanie się za każdy etap

Względem dzieci często stosujemy system nagród – na przykład możliwość obejrzenia dodatkowej bajki w zamian za posprzątanie pokoju lub nowa gra jako nagroda za dobrą ocenę ze sprawdzianu. Dlaczego nie mielibyśmy właśnie w taki sposób potraktować samych siebie?

Wyznaczanie sobie po każdym ukończonym etapie nagrody, bez wątpienia pomoże nam wzmacniać słabnącą motywację.

Nie musi to być nic dużego. Nagroda może być symboliczna, ale musi nam sprawić radość. Może być to na przykład dodatkowy dzień przerwy, który pozwoli nam się oderwać od realizowanych codziennie zadań.

W rozmowach o dietach bardzo często pojawia się cheat day. Wciąż trwają dyskusję na temat jego wpływu na organizm w przypadku wprowadzania zdrowego odżywiania, ale w przypadku wielu innych podejmowanych przez nas wyzwań może bez wątpienia zadziałać odprężająco i regenerująco na naszą psychikę.

Wytrwałość, mimo błędów i niepowodzeń

Nowy rok to zawsze w jakimś sensie nowy rozdział i nie unikniemy takiego skojarzenia, ale planując wyzwania na kolejne dwanaście miesięcy, możemy sprawić, że zabierzemy się do ich realizacji z większym zapałem i będziemy czerpać z nich większą radość. W jaki sposób o to zadbamy, jest indywidualną kwestią każdej osoby. W końcu sami znamy siebie najlepiej i wiemy, która z metod wpłynie na nas pozytywnie.

Wszyscy jednak musimy pamiętać, by nie rezygnować przy pierwszym niepowodzeniu. Możemy mieć gorszy dzień i nic się nie stanie, jeśli ukończenie jednego z etapów przesunie się o dzień czy dwa. Najważniejszy jest przecież efekt, jaki osiągniemy na końcu, prawda?

Poprzedni Piękny wygląd i cudowne właściwości - bransoletki z kamieni
Następny Jak założyć firmę? 8 najczęściej popełnianych błędów