fbpx
czwartek, 13 czerwca 2024

Niezwykle poruszająca powieść wielokrotnie nagradzanej japońskiej pisarki, autorki światowego bestsellera Piersi i jajeczka. Czternastoletni chłopak z powodu swojego zeza jest pośmiewiskiem całej klasy. Nie potrafi obronić się przed napaścią kolegów, więc godzi się ze swoim losem i cierpliwie znosi wszystkie tortury i upokorzenia, którym jest poddawany.

Pewnego dnia znajduje w swoim piórniku list bez nadawcy, którego treść stanowi zdanie „Pasujemy do siebie.” Odnalezienie kogoś, kto być może rozumie to, co przeżywa sprawia, że w jego życiu pojawia się promyk nadziei.

Tym promykiem okazuje się Kojima, dziewczyna z jego klasy, prześladowana za bycie brudną i biedną. Dziewczyna ma w sobie radość życia i pewnego rodzaju zrozumienie dla tego, co oboje muszą przechodzić.

Spotykają się w tajemnicy, gdyż mają świadomość, że ta przyjaźń mogłaby sprowokować ich prześladowców do znacznie gorszych czynów. Chłopak nadal znosi brutalność kolegów, jednak przyjaźń z Kojimą przynosi mu ulgę i pomaga przetrwać.

Mieko Kawakami głosem swojego bohatera opowiada historię przemocy i poniżenia. Snuje opowieść o paraliżującym strachu i samotności. Realistyczna i głęboka, dotkliwa powieść autorki, która w Japonii jest ikoną feminizmu i nie boi się brać na warsztat trudnych tematów.

Kawakami czyniąc dwoje nastoletnich wyrzutków swoimi nieszczęśliwymi bohaterami, tworzy fachowo opowiedzianą, głęboko niepokojącą opowieść o przemocy wśród nastolatków, która bez wątpienia tylko powiększy rzeszę fanów autorki.

Vogue

Kawakami nigdy nie prawi morałów, nigdy nie grozi palcem. Po prostu zestawia pierwszoosobowe narracje z dialogami, o które czytelnik się potyka. Wszystko to, aby cierpienie jej bohaterów stało się zrozumiałe dla innych… To jest prawdziwa magia Heaven, która pokazuje nam, jak myśleć o moralności jako o ciągłym, dramatycznym działaniu.

New Yorker

O Autorce:

Mieko Kawakami – urodziła się w 1976 roku, w Osace w Japonii . Jest autorką światowego bestsellera – powieści Piersi i jajeczka, uznanej książką roku „New York Times’a” i jedną z 10 najlepszych książek roku 2020 magazynu „TIME”. Heaven to jej druga powieść, również ciesząca się uznaniem krytyków i czytelników. Była piosenkarką, jako poetka zadebiutowała w 2006 roku, a jako autorka w 2007 roku nowelą Watakushi-ritsu in ha, mata wa sekai. Jej książki znane są z poetyckich cech, feministycznych analiz kobiecego ciała, zaabsorbowania etyką i nowoczesnym społeczeństwem. Zostały przetłumaczone na ponad dwadzieścia języków.

Kawakami jest laureatką Nagrody Akutagawy, Nagrody Tanizakiego i Nagrody Murasaki Shikibu. Haruki Murakami wymienia ją jako jeden z najciekawszych głosów współczesnej literatury japońskiej.

We wrześniu nakładem Wydawnictwa Mova ukaże się światowy bestseller Piersi i jajeczka. W letni dzień na przedmieściach Tokio poznajemy trzy kobiety: trzydziestoletnią Natsu, jej starszą siostrę Makiko i nastoletnią córkę Makiko, Midoriko. Makiko to starzejąca się gospodyni domowa, niezadowolona z tego jak zmienia się jej ciało. Do Tokio przyjechała w poszukiwaniu kliniki, w której powiększy piersi. Towarzyszy jej Midoriko, która ostatnio przestała mówić, ponieważ nie jest w stanie poradzić sobie ze swoim zmieniającym się ciałem i obsesją matki na punkcie wyglądu. Milczy także po przyjeździe do skromnego mieszkania ciotki Natsu. Ta cisza staje się katalizatorem do zmagania się z własnymi lękami i wzajemnymi relacjami trzech kobiet.

Osiem lat później Natsu pragnie zostać matką. Mierzy się z niepewną przyszłością i ograniczeniami jakie niesie za sobą wizja samotnego macierzyństwa w Japonii. Natsu jest pisarką i wyrusza w podróż do swojego rodzinnego miasta, wracając do wspomnień z tamtego lata i przeszłości swojej rodziny.

W „Piersiach i jajeczkach” Mieko Kawakami maluje radykalny i intymny portret współczesnej kobiecości. Opowieść o Natsu, Makiko i Midoriko to opowieść siostrzanych relacjach, macierzyństwie, zmieniającym się ciele i oczekiwaniach nakładanych na kobiety.

Poprzedni

Mentalność zwiadowcy. Dlaczego niektórzy ludzie widzą rzeczy jasno, a inni nie

Następny

Zgrana kompania. Na wiejskim podwórku

Zobacz również to: