Dlaczego zdrowy sen jest tak ważny?


zdrowy sen

Zdrowy sen nie tylko wpływa na samopoczucie, ale także na odpowiednie funkcjonowanie organizmu. Mówi się, że jest najlepszym lekarstwem na chorobę, przytłaczające myśli czy zwykłe codzienne zmęczenie. W trakcie snu dochodzi do wielu istotnych dla organizmu procesów. Zobacz, dlaczego zdrowy sen jest tak ważny.

Rola zdrowego snu

Sen to naturalna potrzeba, pozwalająca na bardzo szybką regenerację organizmu. W mózgu człowieka dochodzi do usprawnienia pracy szarych komórek o działaniu oczyszczającym, przepływ krwi do mięśni jest szybszy, a produkcja hormonów znacząco wzrasta. Podczas snu występują dwie fazy – stan NREM i REM. Podczas pierwszej mózg przestaje być aktywny i dochodzi do całkowitej regeneracji komórkowej, czyli chemicznej. Natomiast w stanie REM mózg stale pracuje – w tym czasie dochodzi do przetwarzania nowych informacji, sortowania myśli i rozwiązywania problemów, z którym występuje problem na jawie. Podczas drugiej fazy dochodzi do tzw. regeneracji funkcjonalnej.

Skutki braku snu

Brak odpowiedniej długości snu odbija się bardzo często na zdrowiu doprowadzając przede wszystkim do obniżenia odporności organizmu. Zredukowane godziny snu mogą także wywołać nagły wzrost wagi spowodowany zaburzeniami metabolizmu, a dokładnie spowolnienie spalania kalorii czy cukrzycę, podnosząc stężenie glukozy we krwi nawet o 23%! Coraz częściej występujące jako choroby cywilizacyjne – choroby serca, takie jak nadciśnienie, które można zminimalizować podczas snu głębokiego, kiedy dochodzi do obniżenia częstotliwości oddechu i rytmu pracy serca, a co za tym idzie – odbudowania zasobów energetycznych organizmu. Brak wystarczającej ilości snu może także doprowadzić do zaburzeń psychicznych, takich jak stany lękowe, nerwica, a nawet depresja. Bardzo często jednak bezsenność i depresja idą w parze, dlatego lekarze nie potrafią dokładnie wyjaśnić, co pojawiło się jako pierwsze.

Zasady zdrowego snu

Pierwszą zasadą zdrowego snu są regularne godziny wstawania i kładzenia się spać, dostosowane do indywidualnego zapotrzebowania. Istotne jest, aby w ciągu dnia drzemki nie przekraczały łącznie 45 minut. Podobnie nie powinno się spożywać dużej ilości kofeiny krótko przed snem – najpóźniej 6 godzin przed położeniem się do łóżka. Z czasem zaczęto coraz bardziej propagować zdrowy tryb życia – i słusznie, aktywność fizyczna jest jednym z ważniejszych elementów zdrowego i spokojnego snu.

Kolejnym niezwykle ważnym czynnikiem mającym wpływ na nasz sen – a często pomijanym – jest dobór odpowiedniego materaca. Dobrym rozwiązaniem jest wybór materaca medycznego, który w największym stopniu zaspokoi nasze potrzeby co do zdrowego, efektywnego snu. Dla przykładu w materacach SleepMed zastosowano piankę termoelastyczną VitaRest, która doskonale podpiera i odciąża ciało, dzięki czemu organizm może się w pełni zregenerować w czasie odpoczynku. Oprócz tego, zastosowano w nich 7 stref o różnym poziomie twardości, dzięki czemu każda dopasowuje się do osobnych partii kręgosłupa, niwelując napięcia, ucisk i ból. W efekcie budzimy się rano wypoczęci i gotowi do sprostania wyzwaniom nowego dnia.

Sen to naturalna ludzka potrzeba – jedna z ważniejszych, która pozwala na całkowitą regenerację organizmu. Dochodzi wtedy do odbudowy zniszczonych w ciągu dnia komórek. Aby zapewnić sobie zdrowy sen, należy zastosować kilka prostych zasad, jednak najważniejszy jest dobór odpowiedniego materaca do indywidualnych potrzeb.

Poprzedni Bodymania Stara Mydlarnia
Następny Wietnamska sztuka kulinarna receptą na szczupłą sylwetkę