Naturalne sposoby na bezsenność


Na prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu wpływa wiele czynników. Jednym z nich jest zdrowy sen. Aby ciało całkowicie się zregenerowało po całym dniu wysiłku i wrażeń, potrzebny jest prawidłowy sen. Najważniejsza jest faza REM, zwana inaczej fazą marzeń sennych (snu głębokiego). Przerywana bądź niewystarczająco długa, następnego dnia budzimy się zmęczeni. Jeśli niewysypianie się trwa dłużej, prowadzi to do drażliwości, permanentnego zmęczenia, a w końcu depresji.

Innym problemem jest bezsenność, które ma podłoże psychiczne. Problemy z zasypianiem najczęściej dotykają osoby cierpiące z powodu chorób układu nerwowego (nerwice czy nerwobóle). Mogą pojawiać się u osób, które w ciągu dnia doświadczyły zbyt dużo wrażeń, zarówno pozytywnych jak i negatywnych. Czynnikiem powodującym bezsenność mogą być także choroby o dużym nasileniu bólu lub kaszel czy biegunka. Paradoksalnie, przyczyną bezsenności może być również ciężka praca zarówno fizyczna, jak i umysłowa.

Metody na problemy z zasypianiem, które stosowaliśmy w dzieciństwie, czyli liczenie baranów – są teraz mało skuteczne. Zwykle kończy się to leżeniem i patrzeniem w sufit, a upragniony sen przychodzi dopiero nad ranem – dokładnie wtedy, kiedy mamy wstać z łóżka. Każda z nas wie, jakie są efekty nieprzespanej nocy: zmęczenie, podkrążone oczy i rozdrażnienie przez cały dzień.

Oto kilka naturalnych sposobów jak zwalczyć bezsenność:

Wstań z łóżka

Jeżeli przebudzimy się w środku nocy i przez kolejne kilkanaście minut nie możemy zasnąć, nie ma sensu leżeć w łóżku, denerwując się zaistniałą sytuacją. Zamiast tego sięgnij po książkę (najlepiej jakąś mało interesującą lub o znikomej akcji) albo posłuchaj relaksacyjnej muzyki (np. odgłosów natury). Te metody szybko pomogą nam powrócić w objęcia Morfeusza.

Ziołowe herbatki

Przed pójściem do łóżka, warto zaparzyć sobie herbatkę ziołową i wypić ja przed snem. Najlepsza będzie melisa, która ukoi nasze zszargane nerwy i pomoże się odprężyć. Doskonale sprawdzi się również estragon (działa relaksacyjnie), zioła waleriany (stosowana przede u osób zmagających się z depresją; można z niej korzystać w dłuższych terapiach, poprawiając jakość snu) czy wrzątek ze zwykłego majeranku (działa uspokajająco, leczy bezsenność i stres).

Relaks o północy

Jeśli czujesz się poddenerwowana i z tego powodu nie możesz zasnąć, zastosuj techniki odprężające, które działają kojąco i uspokajająco. Nie musi to być od razu joga lub medytacja. Na początek wystarczy kilka prostych ćwiczeń oddechowych. Dobrym rozwiązaniem jest również wyobrażenie sobie, że jesteśmy w jakimś spokojnym, nastrojowym i miłym miejscu, do którego chcielibyśmy pojechać.

Leki pod kontrolą

Gdy żadne z powyższych sposobów nie działają, coraz bardziej rozgoryczeni sięgamy po tabletki, które powinny przynieść nam upragniony sen. Łykając proszek o dziewiątej wieczorem, nie zdajemy sobie sprawy ze skutków ubocznych. Jednak sięgając po pigułkę o czwartej nad ranem, wiąże się to z poważnymi konsekwencjami. Lek będzie działał przez kilka następnych godzin, więc wywoła senność i dekoncentrację w godzinach porannych, gdy będziemy w pracy lub w drodze do niej.

Lekarz poradzi

Jeżeli nawet tabletki dostępne bez recepty nie przynoszą rezultatów, trzeba umówić się na konsultację do specjalisty. W żadnym wypadku nie wolno leczyć się samodzielnie, zażywając coraz większe ilości leków nasennych. Nie dość, że w ten sposób nie rozwiążesz problemu, to dodatkowo jeszcze się uzależnisz, a nawet i zepsujesz własne zdrowie.

Poprzedni Kłamca 2,5
Następny Najlepsze edukacyjne zabawki