Wybierz ulubiony smak wody i dbaj o zdrowe nawyki żywieniowe


zdrowe nawyki żywieniowe

Rolę zdrowia rok 2020 podkreślił nam dobitnie, a rosnącą w nas potrzebę dbania o nie pokazują m.in. wyniki badania wskazujące, że prawie połowa Polaków odżywia się coraz zdrowiej . Co zrobić, aby wyrobić właściwe nawyki żywieniowe? Na pewno jednym z najprostszych do wprowadzenia w życie nawyków jest picie wody. Naukowcy wyodrębnili aż 16 deskryptorów pomagających określić jej smak. Wybierz tę, która odpowiada Twoim potrzebom – także smakowym – i po prostu zacznij ją pić.

Twierdzenia, że wody niegazowane niczym się nie różnią, nie da się obronić. Chociaż nie każdy ma tego świadomość, woda ma smak i to również sprawia, że preferujemy jedną markę wody nad inną. Osoba o nawet średnio rozwiniętym zmyśle smaku poczuje różnicę pomiędzy wodą o niskiej i wysokiej mineralizacji, niezależnie czy jest gazowana czy też nie. Nawet wody o podobnym ogólnym poziomie mineralizacji mogą zdecydowanie różnić się smakiem, ponieważ nie ma dwóch ujęć wody o identycznym składzie. W sklepach dostępne są więc wody o różnorodnej mineralizacji, a tym samym różniące się smakiem. Dzięki temu mamy możliwość wybrania tej odpowiadającej naszym potrzebom i preferencjom.

Woda nie ma smaku? Jest ich aż 16 rodzajów

Jak pokazują najnowsze badania naukowców z centrum badawczego Danone Nutricia Research we Francji , można wyróżnić aż 16 wskaźników pomagających opisać smak wody, które zostały sklasyfikowane w pięciu grupach. Wyróżniono wody:

• gorzkie – o intensywnym, lekko kwaśnym bądź metalicznym posmaku, o bardzo niskiej zawartości składników mineralnych, bliskie wodzie destylowanej,

• środka – lekkie, zbalansowane pod kątem zawartości mikroelementów, cechujące się lekką słodyczą i delikatnością smaku, niskozmineralizowane,

• zbalansowane – z nieco większą, ale wciąż zrównoważoną ilością składników mineralnych, a także bardziej aksamitne i z nieco większą słodyczą niż wody środka,

• słone – o średnio mocnym smaku wynikającym z wyższej zawartości minerałów, słone, pozostawiające utrzymujący się lekko foliowy posmak,

• ciężkie – wysokozmineralizowane, o utrzymującym się mineralnym lub kredowym posmaku

Jak powstał model?

Naukowcy przebadali ok. 1000 różnych rodzajów wód butelkowanych z całego świata i udowodnili, że na ogólną percepcję smaku wpływa przede wszystkim 5 konkretnych soli mineralnych, których kombinacja pomaga odtworzyć kompozycję znacznego panelu poddanych analizie wód podziemnych. Jak wyjaśniają autorzy, powstały model pomaga w lepszym zrozumieniu kwestii smaku jako elementu wpływającego na nawyki związane z konsumpcją wody i zdrowymi nawykami w tym zakresie.

Pij ze smakiem, codziennie!

Jeśli szukamy wody na co dzień, o neutralnym, łagodnym smaku, bez metalicznego czy kredowego finiszu, możemy sięgnąć po wodę Żywiec Zdrój, która dzięki zbalansowanej kompozycji minerałów „smakuje tak, jak powinna smakować woda” , . Jeśli jednak smak wody – niezależnie od składu – nadal nas nie przekonuje i słodkie napoje są głównym źródłem płynów w naszej diecie, warto zastosować metodę małych kroków. Rozwiązaniem może być sięgnięcie po tzw. wodę smakową. Jest to kategoria najmniej kaloryczna spośród wszystkich napojów bezalkoholowych . W ostatnim roku znacznie powiększył się też asortyment „wód smakowych” bez dodatku cukru i bez kalorii: w wersji słodkiej (np. Żywiec Zdrój z nutą Zero Cukru) lub niesłodkiej, a też atrakcyjnej smakowo (jak Żywiec Zdrój Mocny Gaz i Nuta Smaku).

Sprawdzanie etykiet, porównywanie składu, zawartości cukru i kaloryczności napojów może pomóc nam zaoszczędzić całkiem sporo niepotrzebnych kalorii i być ważnym elementem zmiany nawyków na zdrowsze. Wybieranie mniej słodkich produktów, zawierających mniej cukru, może też pomóc zmniejszyć preferencję smaku słodkiego i stać się pomostem do całkowitego zastąpienia napojów najbardziej korzystną naturalną wodą – podpowiada Ilona Woźniak, kierowniczka ds. naukowych i żywieniowych Żywiec Zdrój.

Poprzedni Domowe SPA dla dwojga Walentynki z marką Tutti Frutti
Następny Dlaczego właśnie ja