Jak urządzić biuro do pracy zdalnej? Ekspert wskazuje na 5 najważniejszych aspektów


Jeszcze do niedawna praca zdalna dla wielu z nas była luksusem, na który nie każdy mógł sobie pozwolić. Obecna sytuacja związana z rozprzestrzenianiem się koronawirusa COVID-19, sprawiła, że home office stał się w wielu przypadkach koniecznością, która zmusza nas do zorganizowania tymczasowego biura w domu. Być może okaże się jednak, że ten sposób świadczenia pracy sprawdzi się na tyle, że praca zdalna stanie się nową rzeczywistością. Warto więc zaprojektować już teraz domową przestrzeń w sposób przemyślany i pobudzający kreatywność.

– Zdalne wykonywanie obowiązków służbowych wymaga większego zaangażowania i skupienia, zwłaszcza, że w domu wiele rzeczy nas rozprasza, a sama przestrzeń nakłada pewne ograniczenia adaptacji – mówi Hubert Stablewski, sportowiec, ekspert ds. planowania aktywnego stanowiska pracy oraz właściciel firmy HSR.life, specjalizującej się w organizacji innowacyjnego biura. – Choć to z początku trudne, trzeba sobie uświadomić fakt, że nawet jeśli pracujemy w domu – co daje dużą elastyczność – to nadal jest to praca profesjonalna i musi być traktowana jako taka. Urządzenie przestrzeni biurowej, która reprezentuje nas samych jest więc kluczowa. Odpowiednia aranżacja pomoże zadbać o ostrość umysłu, kreatywność i koncentrację – dodaje Stablewski.

Jak urządzić biuro w domu?

Ważne są dedykowane meble, gdyż te wypoczynkowe na ogół nie sprawdzają się do pracy w domu, w której musimy spędzić przynajmniej kilka godzin dziennie. Warto więc zainwestować w nowoczesne biurko i krzesło, które – jak radzi Stablewski – będą najlepsze dla naszego organizmu i zapewnią szansę na możliwie najwydajniejszą pracę. Jak podkreśla ekspert, biuro ma się dopasowywać do nas, a nie na odwrót.

Należy więc stworzyć przestrzeń, która z jednej strony będzie zapewniała odpowiedni poziom koncentracji lub stymulowała naszą kreatywność, a z drugiej stworzy miejsce, w którym w łatwy sposób się zregenerujemy. Co więcej, wybierając odpowiednie meble możemy zadbać także o dzienną dawkę ruchu. Obecnie na rynku jest sporo krzeseł i biurek, które pomagają być aktywnym fizycznie w trakcie pracy. Jest to istotne zwłaszcza teraz, gdy siłownie i obiekty sportowe zamknięte są do odwołania.

O czym jeszcze warto pamiętać?

Domowe biuro powinno być ergonomiczne – czyli takie, które w łatwy sposób dopasuje się do naszego indywidualnego stylu pracy i zadba o prawidłową postawę ciała. – W zależności od naszej pozycji, inaczej będzie funkcjonował mózg i organizm. Pozycja stojąca i aktywna siedząca, stymuluje ciało do pracy, pozycja odchylona lub półleżąca, z kolei sprzyja relaksowi i refleksji – tłumaczy Stablewski.

Najczęściej pracujemy przed komputerem, w pozycji siedząco-stojącej, więc zrozumienie mechaniki ciała, fizjologii i znaczenia prawidłowego siedzenia może pomóc w uniknięciu najczęstszych przyczyn bólu pleców i zaburzeń związanych z pracą. Dlatego konfiguracja właściwego miejsca pracy jest tak istotna.

Oto 5 kluczowych aspektów, które należy wziąć pod uwagę urządzając domowe biuro:

1. Zadbaj o dobre oświetlenie

Bez dwóch zdań domowe biuro powinno być jasne. Idealnym rozwiązaniem będzie zatem ustawienie stanowiska w pomieszczeniu z dużym oknem i dostępem do światła dziennego. Po zmroku natomiast, nasze stanowisko pracy powinno być dobrze doświetlone poprzez oświetlenie zarówno sufitowe, jak i to, znajdujące się na biurku.

– Według badań Journal of Sleep and Sleep Disorders najlepszym wyborem będzie naturalne i neutralne jasne światło, przypominające bezchmurny słoneczny dzień w południe (o temperaturze 3000-5000 K). Takie światło pomoże skupić się na pracy, radzi ekspert. Wartości niższe zapewniają światło relaksujące, a wyższe bardziej stymulujące. – Ponadto, dobrze by w całym pomieszczeniu natężenie światła było możliwie równe, co będzie także zdrowe dla naszych oczu – dodaje.

2. Wybierz biurko dostosowane do twoich potrzeb

Biurko, które ma regulowaną wysokość do pozycji siedzącej lub stojącej pomaga dopasować się do naszej fizjonomii, dlatego meble te cieszą się tak dużym sukcesem. – Zwróćmy uwagę, że ludzie na stojąco zdobywali pożywienie i walczyli, bo to właśnie w tej pozycji – co popierają liczne badania – mózg osiąga najwyższą koncentrację, kooperację, a także najłatwiej przyswaja wiedzę – tłumaczy ekspert.

– Biurko regulowane możemy ustawić na różnej wysokości, aby stymulować efektywność wykonywanych zadań. Im wyżej je ustawimy, tym lepszy osiągniemy rezultat – dodaje Stablewski.

3. Najlepsze krzesło do pracy przy komputerze

Gdy wybierzemy odpowiednie biurko, należy poszukać również wygodnego i najlepiej także aktywnego siedziska. Fotel lub krzesło, również ma za zadanie dopasować się do nas. – podkreśla ekspert.

View this post on Instagram

9.edycja warsztatów Healthy Ciąża za nami. 40 cudownych mam i przyszłych mam wzięło udział w wykładach, które poprowadziły wyjątkowe mamy @annalewandowskahpba i @edytalitwiniuk.pl . Dieta, ciąża, trening w ciąży – to zgadnienia, które budzą wiele pytań. Mamy nadzieję, że dzisiejsze spotkanie dało Wam odpowiedzi na kilka z nich i rozwiało kilka wątpliwości. Ogromne dzięki dla naszych PARTNERÓW ❤️ @whisbear_poland @ecoandmorepl @kitandkinuk @burdaksiazki @waterwipes_pl @foods_by_ann @babybyann @healthy_store_by_ann oraz @mariuszfederowicz za pamiątkowe zdjęcia. Do zobaczenia na kolejnych warsztatach. #healthyciaza #annalewandowska #healthycenterbyann #healthymama #healthybaby #ciąża #zdrowaciąża #zdrowamama #warsztaty

A post shared by Healthy Center by Ann (@healthycenterbyann) on

– Jako były sportowiec zawodowy wiem, jak ważny jest ruch w ciągu dnia, dlatego w HSR.life przyjęliśmy filozofię, że praca nie może wykluczać aktywności ciała. Na co dzień korzystamy z aktywnych krzeseł i foteli 3Dee lub taboretów Swopper, które zapewniają swobodę ruchu i utrzymanie organizmu w optymalnej aktywności, co przekłada się na produktywność. Innym dobrym wyborem będzie fotel HÅG Capisco, którego specjalna konstrukcja siedziska i oparcia stymuluje mięśnie przykręgosłupowe lub model RH New Logic, umożliwiający najbardziej precyzyjne dopasowanie do postawy użytkownika, jednocześnie zapewniając ergonomiczną swobodę ruchu. W dodatku wspomniane wcześniej fotele i stołki występują w wielu wersjach stylistycznych, które można łatwo dopasować do wystroju wnętrza – tłumaczy Stablewski.

4. Zorganizuj przestrzeń przyjazną do telekonferencji

Stablewski radzi, aby stworzyć środowisko przyjazne do wideokonferencji za pomocą np. Skype’a. Należy zadbać o to, aby miejsce pracy wyglądało profesjonalnie i przyjemnie. Skierowanie kamery na półkę z książkami lub ścianę z zielenią zbuduje atmosferę przyjazną i sprzyjającą kreatywnym pomysłom. Zanim przeprowadzimy nasze pierwsze zdalne spotkanie, spróbujmy jednak wykonać test np. rozmawiając przez wideo komunikator ze znajomym, by przetestować funkcjonalność tła naszego domowego biura.

5. Postaw na zieleń

Zielone liściaste rośliny to idealny dodatek do każdej przestrzeni. Stanowią jednak nie tylko walor estetyczny. Według badań przeprowadzonych na Uniwersytecie w Teksasie, rośliny w biurze poprawiają kreatywność, redukują stres i sprawiają, że czujemy się szczęśliwsi. Urządzając przestrzeń do pracy najlepiej wybrać np. skrzydłokwiat, paprotkę, anturium czy zielistki, które według naukowców z NASA, wyłapują związki formaldehydu z powietrza, oczyszczając je.
Więcej informacji na temat aranżacji aktywnego biura na http://www.hsrmeble.pl
***
HSR.life (Health Sport Recreo) tworzą profesjonaliści z zakresu profilaktyki zdrowotnej, a zarazem pasjonaci aktywności fizycznej, zdrowych nawyków oraz pozytywnej interakcji społecznej. Harmonijny aktywny rozwój leży u podstaw zdrowego życia, ma wpływ na dobre samopoczucie, komfort i ogólny dobrostan ciała i umysłu. Poszerzenie działalności HSR o dystrybucję ergonomicznego krzesła swopper, fotela 3Dee i innych produktów marki aeris jest naturalnym krokiem w realizacji tych założeń. Aktywne siedzenie, poprzez zapewnienie ciału stałego, optymalnego ruchu, jest w stanie zmienić nieprawidłowe nawyki związane z siedzeniem w miejscu pracy i polepszyć zdrowie, koncentrację i samopoczucie.

Poprzedni Chiara Ferragni: influencerka, która pomaga
Następny Taka Właśnie Jestem!